Subject: Selgitustaotlus
From: "Mart Kuzmin" <[email-masked]>
To: "info - MKM" <[email-masked]>
Date: Tue, 10 Jun 2025 08:46:45 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

 SELGITUSTAOTLUS ROOSIKU ELU 5 AASTA STRATEEGIA
 MTÜ Parema Elu Nimel tahab alustada Võru maakond Antsla vald (edaspidi: 
tegevuspiirkonnas) aktiviseerimist tehes seda nn. välkrünnak meetodil, et 
äratada kohalikke ja tekitada piirkonna vastu huvi.
 Alustame aktiivselt käesoleva ajani kestvate probleemide likvideerimist, 
kavandame strateegia, leiame vajalikud võimalused, organiseerime tegevused 
ja alustame.
 Asukoha valikul kaalusime mitmeid olulisi fakte, et soodustada ühiseid 
tegevusi (laat, kontserdid, etendused jpm), kaugus toimepiirkondadest, et 
vahemaa plaanitavast keskusest oleks enam vähem võrdne, oleks hea 
ligipääsetavus ja asukoht on lihtsasti leitav.
 Lähtusime eeltoodust seetõttu, et saaks ümberkaudseid toimepiirkondi 
ühendada ja suurendada kohalike omavahelist suhtlust.
Valitud asukoha sobivust toetab ka asukoha kõrgus, andes võimaluse rajada 
vaatetorni, mis muudaks piirkonna nähtavaks ja atraktiivseks.
 MTÜ on sõlminud Küti talu maaomanikuga maakasutuslepingu, millega on 
kasutada antud krunt katastritunnus: 14303:002:1381.
 Maakasutuslepinguga kasutada antud krunti tuleb puhastada võsast, madalamad 
alad tuleb täita kuni ümbritseva maapinna kõrguseni, krundil asuv metsaala 
(kaasik) tuleb säilitada ja korrastada.
 Krundile on planeeritud lõkkepark (sh laululava, multifunktsionaalne 
külahoone, käimlad, lipuvardad, kiiged, lõkkeplats), haagissuvilate parkla 
(sh käimlad, dušh ja köök), telkimisala, vaatetorn, mänguväljakud, lastele 
mõeldud atraktsioonid, veekogu rajamine eesmärgiga ala kuivendada ja muuta 
keskkonda esteetilisemaks ja polüfunktsionaalsemaks.
 Olulisemad inimeste põhivajadustega seotud kohaliku tasandi teenused peavad 
olema kättesaadavad ka mujal elukohale lähemal, sh paikkondades väljaspool 
toimepiirkondade keskuseid (Tsooru, Sänna, Kõrgepalu, Luhametsa)nt. 
spordisaal, -väljak, külakeskus või seltsimaja. Igaühel on õigus tervise- ja 
heaoluvajadustele vastavale keskkonnale, millega tal on oluline puutumus.
 Hetkel puudub ca 10 km raadiuses isegi korralik korv-, jalg- ja võrkpalli 
väljak või kiik.   Räägitakse palju just uute töökohtade loomisest, elanike 
vananemine ja noored lahkuvad.
 Aga midagi ei muutu, väljaränne jätkub.
  Eesmärk laiemalt on luua teenused ühiskonnaliikmete vajadusi ja huve 
arvestavalt, pikaajalise, uuendusmeelse arengu, maakasutuse, kvaliteetse 
elu- ning ehitatud keskkonna kujunemise, soodustades keskkonnahoidlikku ning 
majanduslikult, kultuuriliselt ja sotsiaalselt jätkusuutlikku arengut.
 Mõlema toimepiirkonna (Tsooru - Sänna) keskuste ühendamine kergliiklustee 
abil.   Kergliiklustee on plaanitud rajada samaaegselt koos Mustajõe 
vooluvee parendamise projektiga, et tegevused oleks teostatud Lepinguline 
esindaja: Mario Maasik (isikukood 38909266518) 1/ 3 säästlikult (Pärijõe 
suudmest - Verioja suudmeni).
 Sännas asub Leiutajate külakool ja Tsoorus on kauplus. Samuti oleks 
otstarbekas kaaluda Kõrgepalu ühendamist Roosikuga, et liita juurde veel üks 
toimepiirkond, mis hetkel on ära lõigatud just tee mõttes kauguse suhtes.
 Vaatetorni ehitamise idee tuleb just asukoha kõrgusest (merepinnast 80 
meetrit), mida soodustab asukohale atraktiivsust ja oleks nähtav Sänna - 
Antsla maanteelt.
 Lisaks oleks ehitatavast vaatetornist vaade uudne, mis leiaks palju 
külastusi. Kohalikele võiks vaatetorni rajamine anda leevendavat mõju seoses 
Nursipalu harjutusväljakust tuleneva negatiivsest mõjust.
 Tegevuspiirkonnas on vajalik pöörata tähelepanu tühjalt seisvatele 
korteritele.   Elamuühikute juurde planeerimine ei ole põhjendatud avalikust 
huvist lähtuvalt, kuna sellisel juhul ei ole juba olemas olevatega mingit 
edasi arengut, kuna eesmärk on aktiveerida projekti tegevuspiirkonda, siis 
tuleks täielikult renoveerida alustuseks üks kortermaja, et saaks hetkel 
üürikorterites elavad koondada ühte elamusse ja teostada ühele tervele 
hoonele täituvuse 60 - 70 %.
 Kui jätame praegusel juhul Tsooru asulas Mustamäe piirkonnas asuvad 
kortermajad tähelepanuta ei ole see piirkonna aktiviseerimisega kooskõlas.
 Hetkel tuleks vaadelda mida saavutaksime kui koondaksime korterid.
 Meie strateegia näeks ette, et tuleb korterid saada MTÜ või riigi omandisse 
ühes kindlas kortermajas, seejärel hoonele teostada täielik renoveerimine.
 Renoveeritud korterid müüa, üürida ja ehitada kontoriteks ja soodustada 
kaugtöö võimalusi.
 IT Kolledž arendab oma tegevusi Võrumaale, vaja on tudengitele ööbimis ja 
vabaaja veetmis võimalusi.
 Ettepanek oleks renoveerida täielikult tühjaks jääv kortermaja.
 Eeltöödena hinnata milline kortermaja ei ole antud piirkonnas enam 
otstarbekas, kuna nõuaks liiga suurt investeeringut renoveerimisel (nö. uus 
on odavam ehitada).
 Alles jäävad kortermajad, mis on MTÜ või riigi omandisse kuuluvad tuleks 
lammutada ja kivi/ betoon purustada ja kivipuru suunata Rail Balticu 
projekti täitematerjaliks.
 Eakate elulaadi tahame muuta (koostöös kohaliku omavalitsustega 
selekteerime välja eakad, kellele võiks huvi pakkuda selline teenus, et 
toome nädalas nt. kakskorda sooja toidu koju. Tegevuse rahastamist näeme 
hetkel omaosalus + toetus + toetajad.   Tulemuseks enesetunde paranemine 
eakatel.
 Tegevuspiirkonnas pole tagatud avalikud teenused. Ülekaalukas huvi on 
tagada turvaline elukeskkond, sh turvaline liiklemine ning sotsiaalne 
taristu ehk teha kättesaadavaks avalikud teenused (kooli- ja lasteaiakohad, 
perearstiteenus jms).
 Avalik huvi on turvalise avaliku ruumi kujundamine.
 Avalikku ruumi ei saa kujundada nii, et on olemas elamud, kuid puudub 
turvalise liiklemise võimalus ning puuduvad avalikud teenused või muutuvad 
need.   Kodanikuühiskonna aktiviseerimine ja sotsiaalse sidususe 
tugevdamine.
 Digi- ja rohepöörde eesmärkide saavutamisse panustamine.
 Elamumajanduse probleemide, sealhulgas hüljatud elamispinnad, tühjalt 
seisvate korterite rohkus.
 Koostöös omavalitsustega ühisel tegutsemisel lapse- ja peresõbraliku 
elukeskkonna ja avaliku ruumi arendamine.
 Kokkuvõtlikult palume Teil anda oma hinnang meie ideele. Milliseid 
võimalusi näete koostööks meie plaani elluviimisel.
 Jääme ootame Teiepoolset tagasisidet.
 Lugupidamisega MTÜ Parema Elu Nimel
  Mart Kuzmin
 +372 58540827 2/ 3
  [email-masked] <mailto:[email-masked]>